Sunday, January 9, 2011

Perindu Cinta Ilahi




Katakanlah (Muhammad), "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Mahasuci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik," (12: 108)
"Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api” (Hadis dari Anas bin Malik, riwayat Tirmizi)

Di dalam hadis ini, Rasulullah SAW memperingatkan, bahawa akan tiba suatu tempoh masa yang sangat mencabar kepada umat Islam, sehingga sesiapa yang hendak mengamalkan ajaran agamanya ia terpaksa menghadapi kesusahan dan tentangan yang sangat menekan. Andai berhati lemah dan mudah mengalah, nescaya agamanya akan terlepas dari genggaman. Ini adalah disebabkan suasana di sekeliling tidak menyokongnya bagi melaksanakan kewajipan agama, bahkan apa yang wujud di sekitarnya, lebih mendorong untuk dia melakukan kemaksiatan sehingga mampu meruntuh aqidah dan tembok keimanan.

Lihat saja di sekeliling kita pada hari ini. Terlalu banyak dalih dan kekeliruan yang sengaja ditimbulkan untuk menyesatkan umat Islam tentang pemahaman agama yang benar. Jihad disama ertikan dengan keganasan, riba disamakan dengan jual beli, sementara kegiatan seni sebagai lapangan aktif untuk mempertontonkan nafsu berselindung di sebalik agenda menjulang budaya pertiwi. Individu yang sewajarnya menjadi tuntunan hanya sekadar menjadi tontonan.

Daerah putih semakin kelam, daerah hitam kian digenggam, sehingga sebahagian umat Islam sendiri sudah mulai merasa asing dengan syari’at Islam yang seharusnya mereka pegang ampuh dan teguh, tanpa sedikitpun keraguan.

Inilah suasana yang amat jelas kita lihat di sebilangan besar dunia Islam sekarang. Umat Islam telah meninggalkan seruan yang benar dan sahih bersumber dari al Quran dan sunnah Rasul junjungan. Seakan-akan Islam berada di suatu tempat, sedang muslimin berada di suatu tempat lain yang berjauhan. Ramai umat Islam hanya membawa Islam pada nama dan kad pengenalan. Akan tetapi dalam praktik sehari-hari, perjalanan dan cara hidup mereka langsung tidak menepati nilai-nilai didikan Islam yang murni. Arahan dan suruhan Yang Maha Esa, dipandang sebelah mata. Norma-normanya yang mulia tidak lagi terhormat dalam diri mereka.

Benarlah apa yang diucapkan oleh Umar bin al Khattab, yang bermaksud :

"Kita dahulu adalah kaum yang terhina lalu Allah memuliakan kita dengan Islam, maka jika kita mencari kemuliaan dengan selainnya nescaya Allah akan menghinakan kita".

No comments:

Post a Comment